Als ik even tijd heb en zin heb om wat foto’s te maken ga ik graag naar Groenrijk Raalte. Natuurlijk heb ik vooraf gevraagd of ze het goed vinden dat ik met de camera in de weer ga. Het is een mooi bedrijf met de meest klantvriendelijke mensen die je maar kunt bedenken. En heel belangrijk, ze hebben prachtige bloemen en planten (en vogels, maar dat is weer een ander blog).
Hier onder zo maar wat foto’s.
Bougainville, die naam is toch prachtig! En ook nog een bloem die zich mooi laat fotograferen. Met deze foto ben ik niet helemaal tevreden. Ik moet nog snel nog eens naar Groenrijk 🙂
BougainvilleSpaanse margriet
Deze dahlia had zo’n prachtig hart! Die heb ik meteen gekocht. Hij staat nu in mijn tuin. Nu maar hopen dat hij het goed gaat doen en nog meer van dit soort bloemen krijgt.
Dahlia
En tijdens dit bezoek fotografeerde ik mijn eerste insecten van 2018.
Met smart zat ik te wachten op het begin van de lente. Zoals iedereen was ik echt toe aan zon en mooi weer. Elk jaar denk je dan dat het extra lang duurde dit jaar, maar als ik terug kijk in mijn foto’s van de afgelopen jaren, dan valt dat best mee. Dit jaar was wel bijzonder. Lang koud en grijs en toen ineens prachtige zomerse dagen. Resultaat: een bloesem explosie! Bomen waren van de ene op de andere dag roze. Omdat het niet regende waren alle bloesems perfect, geen bruine vlekken, punt gaaf. Prachtig!
Een tijdje was ik in twijfel. Wil ik nog wel fotograferen? Waarom heb ik die nieuwe camera gekocht, hij ligt maar in de kast. Een inspiratie dip noem ik het. En dan zo’n roze boom ….. Ik ben gaan wandelen, maar niet ver gekomen. Ik heb wel een uur onder de boom gestaan en een paar honderd foto’s gemaakt. Het was zo prachtig. Het licht, de mooie bloemen het gezoem van hommels en bijen. Wow!
Thuis gekomen bleken de foto’s ook nog eens boven verwachting. Ondanks dat ik de nieuwe camera nog niet onder controle heb, was ik blij met de foto’s. Gevolg was een emotionele muts achter de pc die denkt: Tuurlijk wil jij fotograferen! Dit is geweldig, ontspanning, fantastisch! En dat alles door een roze boom … 🙂
Eerst wat bewerkte foto’s met bloesems.
BloesemsBloesems
Verder de bijen en hommels. Ik was zo blij dat de boom zoemde. Al het slechte nieuws over bijen en andere insecten droeg niet positief bij aan mijn stemming. Dit moment gaf mij in ieder geval hoop. Ze zijn er nog. Als we het goed aanpakken met zijn allen kunnen we de insecten redden, en daarmee onze natuur. Insecten worden vaak als lastig gezien, maar ze zijn onmisbaar. Als je de moeite neemt eens goed te kijken naar insecten en te lezen over de rol die ze spelen in de natuur, dan kun je ze alleen maar bewonderen.
Bloesems met bij
Om te laten zien dat de bovenstaande foto’s niet het resultaat zijn van alleen maar Photoshop, vier foto’s die niet zijn bewerkt. Ik publiceer eigenlijk nooit onbewerkte foto’s. Ook deze zou ik met Photoshop veel meer kunnen laten spreken. Wat meer licht, wat meer contrast hier en daar …. Echter de schoonheid was er al. De natuur was prachtig, ook zonder Photoshop.