Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een blog gemaakt heb. Ik kwam er gewoon niet aan toe. De hele vakantie bezig met andere zaken. Ik heb wel gefotografeerd. Nu is het tijd om het te delen.
Ik heb een heel mooi rustig plekje ontdekt waar je heel mooi vlinders en insecten kunt fotograferen. Het is de binnentuin van Abdij Sion (Nu Nieuw Sion). Wat een heerlijke plek! 100 % genieten!
Op mooie zonnige dagen wemelt het er van insecten en vlinders, die genieten van de bloemen in de tuin. Ik heb er heel veel foto’s gemaakt. Hier een aantal resultaten.
Door de jaren heen heb ik een heel aantal Photoshop actions aangeschaft. Vandaag was het een goed moment om met een er van te spelen. De “Digital Watercolor Painting”-action laat een foto eruit zien als een aquarel. Lichtere foto’s zijn meer geschikt dan donkere.
Ik deel een aantal van de resultaten. Ik heb vooral oude foto’s gebruikt.
Kroonduif – Western crowned pigeon (Wildlands 2016)
Tijdens een wandeling zag ik heel veel mooie kokardebloemen. Geel en rood zoemend met bijen en hommels. Natuurlijk moest ik foto’s maken en een video maken. Ik deelde de video als een verhaal op Facebook en Instagram. Het is iets dat veel mensen graag zien en ik ook. Dus deel ik foto’s en een video van Kokardebloemen en ik hoop dat je het leuk vindt.
Gewoon een gedachte: deze bloemen horen thuis in Noord- en Latijns-Amerika. Ze horen niet in het wild thuis in Nederland. Meer en meer vreemde soorten groeien in het wild in Nederland. Ons bos zit vol met balsemien en onze rivieren zitten vol met waterhyacint, enz. Deze soorten overwoekeren de soorten die er wel bij horen en laten ze verdwijnen. Wanneer die planten verdwijnen, verdwijnen de insecten die ze nodig hebben. De vogels die de insecten nodig hebben verdwijnen, enz. Het is verkeerd.
Ja, ze zijn mooi, maar mogen alleen in tuinen groeien en niet in het wild.
Kokardebloem – Blanket flowers
Kokardebloem met bij – Blanket flower with bee
Kokardebloem met sprinkhaan – Blanket flower with Caelifera
Vandaag was de weersverwachting heftig: temperatuur 31º C. Ik ben geen fan van zulke temperaturen en kies meteen voor een tropenrooster. Dat betekende voor vandaag dat ik al vroeg ging wandelen bij Fortmond. Een van mijn favoriete plekken om naar toe te gaan. De temperatuur was heerlijk en om die tijd kom je bijna niemand tegen. Heerlijk!
Toen ik mijn auto parkeerde, geloofde ik mijn ogen niet. In de afgelopen jaren heb ik meerdere pogingen gedaan om de fazanten te fotograferen, maar ik hoorde ze steeds zonder ze te zien. Iedere keer als ik in de richting van het geluid liep, was de vogel gevlogen. En vandaag komt er gewoon een langs lopen over de open plek waar ik de auto parkeerde. Ik heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt. Zo’n kans krijg ik vast niet nog eens.
Fazant – Common Pheasant
Fazant – Common Pheasant
Op de route die ik vandaag liep staan meerdere oudere huisjes. Een er van heeft een heerlijk ouderwetse bloementuin. Het staat vol met bakken en er klimt vanalles weelderig over een heg etc. Fotografie paradijs! Er stond redelijk veel wind, dus niet alle foto’s zijn gelukt. Ik deel anjers en een papaver.
Anjer – Pink
Dubbele donzige klaproos – Moroccan poppy
Anjer – Pink
Op de rest van de route heb ik alle mooie kleine dingen gefotografeerd die ik tegen kwam.
Iris
Bij op Koolzaad – Bee on Rape
Wat opviel, was dat er maar heel weinig vlinders waren. In afgelopen jaren is dat ook anders geweest. Vandaag heb ik maar 3 vlinders gezien. Een koolwitje, een blauwtje en een kleine vuurvlinder. Zorgelijk vind ik dat. In deze tijd van het jaar zouden er in een natuurgebied vol bloemen veel moeten zijn.
Ik deel het bewijs dat je niet ver hoeft te reizen om foto’s te maken … Foto’s genomen in mijn voortuin.
Akelei in verschillende kleuren staat in bloei. En ik vind het geweldig 🙂 Ik ben niet de enige die van ze houdt, ook de hommels vinden het geweldig. Ze zoemden blij rond de bloemen. Ik verwachtte dat ze aan de onderkant van de bloemen naar binnen zouden kruipen, maar dat deden ze niet. Ze namen een kortere weg. Ik weet niet zeker of bestuiving op deze manier goed werkt. Ik hoop aan het einde van de zomer nieuwe zaden te hebben. We zullen zien 🙂
Dus Akelei en Aardhommels.
Akelei – Columbine
Aardhommel op Akelei – Buff-tailed bumblebee on Columbine
Aardhommel op Akelei – Buff-tailed bumblebee on Columbine
Akelei – Columbine
Akelei – Columbine
Aardhommel op Akelei – Buff-tailed bumblebee on Columbine
Aardhommel op Akelei – Buff-tailed bumblebee on Columbine
Een nieuw blog met foto’s genomen bij de Orchideeën Hoeve. Dit keer waren er heel veel vlinder en ook veel verschillende soorten. Ik heb weer veel foto’s gemaakt. Mijn doel dit keer was de foto’s net een beetje anders te maken. Meestal probeer ik een vlinder op een mooi gekleurde bloem te fotograferen. Dan heb je al snel een mooi kleurrijk resultaat.
Deze keer ging het me ook om de compositie en de vormen. De bewerking van de foto’s is verschillend, van nauwelijks iets tot het aanpassen van de achtergrond. De achtergrond van de eerste foto was al donker maar er waren wat vreemde kringen te zien. Een beetje poetsen was niet genoeg. Heel donker werd saai, daarom heb ik er een gekleurde textuur overheen geplakt.
Bij de laatste foto, de Tithorea tarricina, heb ik wat storende vegen weggepoetst. De foto nam ik de vlinder kwekerij.
Al met al waarschijnlijk een ander beeld dan je van me gewend bent, hopelijk bevalt het.
Idea leuconoeCaligo eurilochusPapilio memnon alcanorHeliconius cydnoGreta otoTithorea tarricina
Toen de Mangrove pas geopend was ben ik er voor het eerst geweest. Het viel me toen een beetje tegen. Ik ben er nu opnieuw geweest en ik ben fan. Het had kennelijk wat tijd nodig en voor mij de rust om beter te kijken. Ik heb nog niet eerder zo veel foto’s in een post gedeeld en ik heb er nog veel meer gemaakt, die vroeg of laat ook wel op de website zullen komen. Nu van alles wat om een beeld te geven.
Een belangrijk onderdeel zijn de zeekoeien. Die heb ik niet gefotografeerd, maar wel bewonderd. Bijzonder is dat daar een kleintje verwacht wordt. Je kunt ze mooi zien zwemmen. Ik vind ze niet zo fotogeniek maar wel heel interessant.
Verder zijn er heel veel vlinders, verschillende soorten vogels en reptielen. Ik deel een foto van de wenkkrab. Deze doen hun naam eer aan en zwaaien naar het publiek 😛
Ook de volgende keer zal ik weer veel tijd doorbrengen in de mangrove. Een min punt: het is er erg warm. Maar als je zorgt dat je wat laagjes uit kunt doen en alleen een t-shirt overhoudt, dan komt het helemaal goed.
Het was prachtig weer vandaag. Een warmterecord werd verbroken. In ons dorp bloeien ieder voorjaar ontelbare krokussen op een plek waar vroeger een havezate stond. Het lukt niet ieder jaar om er insecten te fotograferen, omdat het niet altijd warm genoeg is in de periode dat de krokussen bloeien. Vandaag was dat wel het geval. Ik heb een paar uur midden tussen de krokussen gezeten en heel veel foto’s gemaakt. Het was genieten van het weer, van de zoemende insecten en de eerste vlinders.
Krokus – CrocusKrokus – Crocus
Wat opvalt is dat de insecten heel verschillend te werk gaan. Bijen komen voorzichtig aanvliegen, landen rustig en halen hun maaltje.
Bij op krokus – Bee on CrocusBij op krokus – Bee on CrocusKrokus – Crocus
Hommels zijn lomp en onhandig. Dat komt waarschijnlijk ook door het lompe lichaam. Ze maken eigenlijk steeds een soort noodlanding op de krokus. De bloemen dreigen dan bijna te bezwijken onder het gewicht. Ik denk wel dat ze blij zijn met de hommels, want er kunnen heel veel pollen op die harige lijfjes.
Hommel op krokus – Bumblebee on CrocusHommel op krokus – Bumblebee on CrocusKrokus – Crocus
Dit zijn mijn eerste vlinderfoto’s in de vrije natuur van 2019. Ook deze citroenvlinders zijn blij met de krokussen. Zij kruipen alleen in de bloem als deze nog wat minder open is. Als hij wel helemaal open is proberen ze ook wel vanaf de zijkant hun lange tong tussen de bloemblaadjes door te steken, of over de rand van de bloem. Wel handig hoor zo’n lange tong 🙂
Citroenvlinder op krokus – Brimstone on CrocusCitroenvlinder op krokus – Brimstone on Crocus
Sinds een tijdje ben ik actief op GuruShots.com. Daar zijn steeds verschillende challenges waarbij je in competitie bent met andere fotografen. Er zijn steeds andere onderwerpen. Op dit moment o.a. doe ik mee aan het onderwerp Minimalisme. Ik deel hier de foto’s die ik heb ikgestuurd.
Over GuruShots.com, zeg ik een ding: Bezint eer ge begint. Het is een dure hobby. Ik ben inmiddels zo eigenwijs dat ik Guru wil worden. Maar ik raad niemand aan er mee te beginnen. Het levert niet echt veel op, hooguit inspiratie. Verder niet.