Nog een serie foto’s genomen in ZooParc Overloon. Alleen nu in kleur en niet zwaar bewerkt in Photoshop. Primaten horen tot mijn favoriete onderwerpen. Er is ook niets zo mooi als het licht in het voorjaar. Vorige week kwam het allemaal bij elkaar.
Mijn Paasweekend duurt een week. Je kunt het een Paasvakantie noemen. Daardoor heb ik de tijd om een aantal dingen te regelen. Het schiet lekker op, maar helemaal klaar is het nog niet.
Op de eerste plaats heb ik deze website vernieuwd. Een nieuwe lay-out en nieuwe kleuren. Op sommige punten ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben onzeker over de kleuren. Verder moet ik een shop maken, of een verwijzing naar andere websites voor verkoop. Er kan nog weer vanalles veranderen.
Natuurlijk ben ik ook bezig met het uitzoeken van mijn foto’s. 2015 en 2016 zijn nu aan de beurt. Daar kwam ik foto’s tegen die ik in Artis maakte. Een deel ervan heb ik al eens gedeeld. Nu heb ik ze allemaal opnieuw bewerkt en aangevuld met foto’s uit andere jaren.
De leider van de gorilla groep in Artis is Akili. Het is een mooie zilver rug. In de groep zijn meerdere jongen geboren. Zie onder een paar foto’s. Wie weet ga ik binnenkort weer op bezoek bij de familie. Nu deel ik foto’s die ik heb bewerkt in Lightroom, Photoshop en Silver Efex Pro 2.
Akili (Artis 2015)
The contemplation
Shomari (Gorilla Artis 2015)
Akili (Gorilla Artis 2015)
“On guard”
Douli (Gorilla Artis 2015)
Akili (Gorilla Artis 2015)
Composiet , dat wil zeggen een afbeelding van meer foto’s. Dit zijn twee foto’s. De achtergrond heb ik aangepast met een foto genomen in Blijdorp.
Na lange tijd heb ik vandaag eindelijk weer gefotografeerd met mijn Canon 80d. De laatste keer was in de herfstvakantie. Dat is dus meer dan 4 maanden geleden. Ik koos voor een kleine dierentuin, omdat ik nog aan het herstellen ben van corona. Ik koos voor een Duitse dierentuin, omdat daar geen voorjaarvakantie is, zoals bij ons. Dus Naturzoo Rheine.
In dierentuinen zijn in de winterperiode vaak bepaalde verblijven gesloten. Zo waren veel vogels niet te zien. Jammer, maar ik heb toch een serie gezichten kunnen schieten. Ik deel ze hieronder.
Foto’s die ik vandaag heb genomen van Lisoko. Lisoko is de baby chimpansee in Zoom Erlebniswelt. Deze kleine man is bijna 8 maanden oud en zo’n schatje!
Ik heb hem ongeveer een uur gevolgd. Eerst speelde hij in het buitenverblijf. Hij gaat al heel zelfstandig op pad. Dat wil zeggen dat hij niet veel verder dan een meter van een van zijn familieleden wegloopt, maar toch.
Daarna was het tijd voor een middagdutje. Voor de hele familie, maar niet voor Lisoko. Hij bleef maar spelen. En betrok daar steeds weer een volwassene bij. Zo leuk om te zien.
Uiteindelijk werd ook Lisoko moe. Hij dronk toen eerst zijn buikje vol en viel vervolgens in slaap in de armen van zijn moeder. Dat laatste deed hij net buiten het bereik van de camera. Alleen moeder Jahaga speelde nog voor model.
Vorige week ben ik naar Zoom Erlebniswelt in Gelsenkirchen geweest. Voor het eerst sinds ik er begin mei ernstig ben gevallen. Het gevoel in mijn been is nog steeds niet helemaal hersteld, maar gelukkig functioneert alles verder naar behoren. Dus met een beschadigd been, beschadigde camera en lens een nieuwe poging om te fotograferen in deze prachtige dierentuin. Dus inzoomen in Zoom.
Net als alle dierenverblijven in Zoom, is het verblijf van de orang-oetans prachtig en heel ruim. Zowel het binnen- als het buitenverblijf. Je kunt er aan alle kanten om heen lopen en overal fotograferen.
De apen zijn actief en zien er goed uit. Ik werd in de gaten gehouden door hen. Ik heb daarom meerdere foto’s waar ze me aankijken. Mooi! Dacht ik op dat moment. En ik denk dat ik dat nog steeds voel, maar …
Orangoetan – Orangutan
Orangoetan – Orangutan
Orangoetan – Orangutan
Toen ik deze foto bewerkte en deze blik zag, werd ik toch weer aan het denken gezet. De gezichtsuitdrukkingen van primaten zijn anders dan bij ons mensen, dat weet ik. Toch zie ik hierin een peinzende blik. Een heel intelligent dier in een dierentuin. Kan dit? Mag dit? Mogen wij deze prachtige wezens opsluiten? Ook al is dat in dit geval in een dierentuin die er alles aan doet om ze een fantastisch leven te geven.
Orangoetan – Orangutan
Jane Goodall vertelde tijdens een lezing die ik bijwoonde, dit over chimpansees in dierentuinen:
Als ik uitga van een goede dierentuin, waar dieren goed worden verzorgd en een goed verblijf hebben, dan zijn chimpansees op dit moment waarschijnlijk beter af in een dierentuin. Ze zijn er veilig en beschermd. Ze spelen een rol bij scholing en bewustwording van mensen, met name kinderen. Dan zijn ze bereid de dieren te beschermen. We moeten vooral ook de dieren in de vrije natuur beschermen en ondersteunen. Maar een dierentuin is niet verkeerd.
Ik ben het er mee eens, maar aan het einde van de dag is het toch gewoon een opgesloten dier.
Een dier dat opgesloten veiliger is, omdat wij mensen hen het leven in vrijheid onmogelijk maken. Ik word daar toch wel triest van. Waarom?
Een primaat in een dierentuin is aan het einde van de dag toch gewoon dit:
Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan Allwetter Zoo in Münster. Het weer was mooi. Het was even schrikken, toen ik de lange rijen voor de ingang zag. Ik had geluk, met mijn kaartje dat ik op de website had gekocht, kon ik zo doorlopen naar de ingang. Achteraf bleek dat ik als ik een kaartje aan de kassa had gekocht, ik een zelf gekozen bedrag had mogen betalen. Dat had dan veel goedkopen kunnen zijn. Maar goed, met het volle bedrag heb ik de dierentuin kunnen ondersteunen.
Wat betreft fotograferen, zat het niet mee. De tijgers, gorilla’s, panters, jachtluipaarden en lynxen waren iet beschikbaar als model. Ze hadden zich allemaal verstopt of zaten op een plek, waar ik z e niet kon fotograferen. Verder was een deel van de dierentuin omgetoverd in een grote bouwput. Er wordt een grote tropische hal gebouwd. Dat belooft wat voor toekomstige bezoeken aan deze dierentuin. Ik heb er bij eerdere bezoeken prachtige foto’s gemaakt. Dan is één tegenvallende dag jammer, maar acceptabel.
Wat wel lukte was, om foto’s te maken van de prachtige groep zwart-witte franjeapen. Ze hebben veel ruimte en kunnen vrij in heel hoge bomen klimmen. Dat betekent dat je geduldig moet wachten, tot je een kans krijgt voor een foto. Maar dat betekent ook dat ze een bijna natuurlijk en goed leven hebben. De foto’s laten dan ook natuurlijk gedrag zien. Ik deel foto’s van gisteren, maar ook van 2 eerdere bezoeken in 2020.
Gisteren ben ik weer in de Apenheul geweest. Zoals altijd was het weer heerlijk. Door de jaren heen heb ik er duizenden foto’s gemaakt. Ook in het stukje Madagascar dat er is. Het stukje met diverse soorten halfapen; sifaka, maki’s vari’s etc. Mooie dieren!
Wat mij betreft, zijn de prachtige ogen het meest opvallend. Om een mooi portret te maken, zijn scherpe ogen altijd het belangrijkst. Dan heb je hier een mooie uitdaging. Ik deel hier een aantal foto’s die ik de laatste jaren heb genomen in de Apenheul. Inclusief een foto van een jonge rode brulaap 😊
Gisteren was het weer perfect voor een dagje Apenheul, dus daar ben ik geweest. Het was er heerlijk. Niet te warm, niet te druk mooi licht, perfect! Ik ben thuis gekomen met heel veel foto’s. En dit keer ook met foto’s van roodkruinmangabeys. Deze soort heb ik niet eerder goed gefotografeerd. Het licht was altijd moeilijk, maar nu …
Over de roodkruinmangabey De roodkruinmangabeys is danken hun naam aan de kleur van de bovenkant van hun hoofd, die is rood. Verder hebben ze opvallend witte oogleden en zijkanten van het gezicht, een zwart gezicht met prachtige bruine ogen.ze leven in leven in West- en Centraal Afrika in groepen van 10 à 20 dieren.
In het wild worden roodkruinmangabeys bedreigd. Hun leefgebied verdwijnt door boskap. Ook wordt er op de roodkuruinmangabeys gejaagd. Gelukkig zijn er verschillende beschermde nationale parken waar ze nog leven.
Apenheul is onderdeel van het Europese fokprogramma (EEP) voor roodkruinmangabeys. Door samen te werken met andere internationale dierentuinen, houdt men een genetisch gezonde en demografisch stabiele populatie van deze soort in dierentuinen in stand die als reservepopulatie dient.
Voor het eerste sinds anderhalf jaar naar Naturzoo Rheine geweest. Het is een wat kleinere dierentuin en daarom perfect voor een eerste fotografie-uitje sinds mijn val in mei. Het weer was perfect. Niet te druk. 100% genieten! En de dieren werkten ook mee. Wat wil je nog meer.
Hier dus een selectie van gezichten van de mooie dieren in deze dierentuin.
Een andere manier van foto’s bewerken. Ik heb er talloze op een zwarte achtergrond gemaakt. Nu een keer “op wit”. Er zit een kader omheen met een schaduw, omdat je anders niet ziet waar de foto begint en ophoudt. Dat is een probleem van de website. Daarom ogen ze iets kleiner dan je gewend bent. Laat maar weten wat je er van vindt.